Unintended Plagiarism

Have you ever written, drawn, or created something which is your truly-genuine-original idea and when you published or posted it, someone came to you and gave these kinds of comments:

“Hey, I’ve seen this in (naming particular sources).”

Or,

“Did you by any chance adapt this from (naming particular sources)?”

Or worse,

 “Damn! You must have copied this from (naming particular sources). Shame on you!”

But, you-yourself knew that you really-really have never read or seen or heard anything that is having any connections to your idea before. Then people call you a plagiator. And it hurts. But you can’t do anything to prove that they are wrong, because your creation is not the first to be published.

Now, to my opinion, here is the problem. Sometimes, or a lot of time, when it comes to the activity of creating something like writing, some writers exile themselves for the reason they don’t want their thoughts or ideas to be affected by anything out there. Basically, by reading others novels, or writings, could affect one’s style of writing and idea. But, then, the exile itself brings another threat, which I called as an unintended plagiarism.

For me, unintended plagiarism is an phenomenon of plagiarism which accidentally happened because the person accused didn’t know that what he/she was making is an object that already has a copyright or already published. Or in the matter of idea, is not (that) original anymore.

But, again, how far can we distinguish whether it is an unintended plagiarism, or an intended one who is lying? Well, only the do-ers and God know that matter I think.

But isn’t it irritating? I mean, have you ever thought about something you’ve never heard, or seen, or read before? But in the next hour or day or week or month or time, you found out that what you had thought before actually has been written in the newspaper, highlighted in the magazine, shown in the movie, or came out as an advertisement poster? And only you who knows that your idea is (supposed to be) original.

Then, will you consider your mind as a plagiator? Will you tell people that (you know) probably won’t believe in what you’re gonna say? How do you feel about it? I’d like to hear your opinions or experiences over the same issue.

Advertisements
Tagged , , , , , , , , ,

2 thoughts on “Unintended Plagiarism

  1. vina says:

    Irwann….menarik topiknya, heheee….
    umm, pernah denger sih…kalo ga salah, dulu namanya plagiat kalo ngutip abis tulisan dari orang lain..kalo sekarang, bahkan mengutip sama persis tulisan orang lain sebanyak 1 atau 2 paragraf saja tanpa memberi keterangan langsung ngutip dari mana, itu udah plagiat (dikasih tau ini sama dosen pas mau skripsi) 😛

    sepertinya namanya plagiat itu kalo seseorang mengutip tulisan orang lain yang sama persis, tanpa mencantumkan sumbernya…intinya sih gitu…

    tapi kalo gaya penulisan…kayak yg u bilang wan, itu emang gampang banget terpengaruh sama gaya tulisan orang lain yang kita suka baca…
    waktu nulis kan seseorang membagi pemikirannya sama orang lain yaa, biasanya itu mau tak mau mempengaruhi pemikiran orang lain juga…bukan ga mungkin, akhirnya kita mikir sesuatu yang mirip dengan penulis tersebut, atau malah mirip cara dan gaya penulisannya dengan penulis tersebut saking terbiasanya baca tulisan dia 😀

    g pribadi org yg gampang terpengaruh sama tulisan orang lain, wan :p
    waktu jaman sma, u rajin2nya kirim puisi2, g suka iseng2 nulis puisi jg di buku…
    sejak kerja, baca blog orang2 di grup Yuk Nulis, yg membuat nulis terasa mudah hanya dengan menulis sesuatu di sekitar kita, ngaruh juga…jadi beberapa waktu banyak nulis tentang fenomena2 ato pengalaman2 sendiri…
    pernah liat orang dapat membuat tulisan yang bergaya sastra dan dalem, pengen ngikut juga, walaupun dengan kemampuan yg lebih terbatas krn emang kagak bisa sastra2an…
    sekarang, banyak bergaul dan baca blog2 rohani dan menginspirasi, jadi banyakan nulis dengan tipe gitu juga…
    heheee….. begitulah….

    • Irwan Juanda says:

      Iya, pelik yaaa… Masalah yg berkejulimet… Btw goodluck with your thesis yaaa… Kalo gaya penulisan bener setuju bgt… G jg mengalami hal yg sama. Makanya titik antara niru dan terinspirasi susah bgt bedainnya… Huhuhu… Btw thx ud baxa dan komen. Hohoho… Btw ga niat bikin wordpress jg? Hihihi…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: